Arbetsprocesser är inte alltid helt tydliga. Är de extra otydliga är det lätt hänt att medarbetare blir lite frustrerade och för offensiva i sin kommunikation. Då gäller det att bemöta ilskan rätt.
En vanlig metod för ledare är att tysta ner. Vi kan kalla det “håll käften”-metoden. Ofta framgångsrik för stunden, men det leder inte till annat än att både projektet och människorna i det blir lidande.
Istället kan du följa med kraften i den upprördes känslor. Lyssna på åsikterna, det är i 99 fall av 100 väldigt bra invändningar. Hen har ju engagerat sig med stora känslor i sitt arbete och det är därifrån upprördheten kommer.
Gå sedan vidare och förklara hur förutsättningarna ser ut just nu, och fråga hur vi gemensamt ska göra för att lösa situationen hen är upprörd över. Då har du fått förklara hur omvärlden ser ut och gett makten till den (förhoppningsvis nu inte lika) arge medarbetaren istället. Då är det plötsligt upp till hen att själv ta ansvar för att byta riktning och att vi nu löser situationen tillsammans.
Det är hela hemligheten.
Judoprincipen innebär att du inte går emot kraften, du följer istället riktningen och tar med den ner för att landa mjukt. Från en negativ situation till något positivt. Det kan kännas logiskt att dra till med “Håll käften“-metoden, men utan medarbetarens signaler hade problemen fortfarande funnits i organisationen. Med ett arbetsledarmässigt judokast, så är det till och med medarbetaren själv, (med coachning av ledaren), som kommer med lösningen på problemet.
Ladda gärna ner judoprincipen som pdf, högerklicka på länken nedan och välj ”spara som…”
Tillitengineering_judoprincipen