Har du hört en giraff skälla ut någon?
För att bygga tillit och långsiktiga relationer gäller det att vara ärlig i sitt sätt att kommunicera. Tillit Engineering använder därför non violent communication, empatisk kommunikation. En av de bästa metoderna för att bygga lönsamma och hållbara arbetsrelationer. Det är även utmärkt för att förebygga och hantera konflikter.
Som konsult på uppdrag kan du inte gå runt och skylla på andra. Då har du snart inget uppdrag kvar. Men du kan ju inte bara vara tyst och knyta näven i fickan heller. Så hur gör man?
Kort sagt gäller det att prata giraffspråket – med stort hjärta och en lång hals som ger överblick över situationen. Motsatsen är vargspråk där man aggressivt skyller på sig själv eller andra hela tiden
På arbetsplatser sker saker ofta väldigt snabbt och ibland uppstår konflikter. Istället för att stå och skrika på varandra eller vara tysta och låtsas som ingenting så går giraffspråket ut på att förklara vad du känner, vilket resultat du vill ha och hur du ska kommunicera det, utan att vara offensiv i din kommunikation.
På det här sättet tar du ansvar för dina egna känslor och behov samt hur du agerar. Meningen är inte att vara offensiv, men ärlig. Annars fortsätter motparten på samma väg. Genom att ansvara för dig själv och inte försöka ändra någon annan kan du ta ansvaret i en arbetsrelation.
Ladda gärna ner denna text som en pedagogisk pdf, högerklicka på länken nedan och välj ”spara som…”